WAARHEID911 SPECIAL |
NIEUWE INZICHTEN NA DRIE JAAR ONDERZOEK
(27 augustus 2009)
Hiernaast een video-overzicht (81min) met bevindingen van een 3 jaar durend onderzoek door het Citizen Investigation Team (CIT) naar de toedracht van de aanval op 11 september 2001 op het Pentagon. Materiaal dat vanaf 2006 op Waarheid911 verscheen wordt niet aangepast. De lezer krijgt hierdoor een goed inzicht in de kennisontwikkeling van afgelopen jaren, maar vooral van de consequente lijn in verklaringen waar diverse deskundigen en wetenschappers op basis van het beschikbare materiaal op uitkwamen. De meest afwijkende hypothese onder deskundigen die de officiële lezing onderuit haalden, kwam tot op heden van onderzoeker Jim Hoffman van 911Research.com. Meer in het kort hierover elders op deze website . Dit onderzoek van het CIT geniet steun van professionals uit diverse disciplines, maar er is ook kritiek, zodanig dat (wat het Pentagon betreft) sprake is van conflict binnen de 9/11 Waarheidsbeweging. |
|
---|
Vertaling artikel OpedNews Kritiek op studie: Journal of 9/11 Studies (pdf) Getuigenissen nog geen hard bewijs Tegenstrijdige informatie onderzoek Pentagon Zie ook: Pilots for 9/11 Truth |
---|
|
---|
— Onbruikbaarheid CVR-Recorder zeer ongebruikelijk. Geen bewijs aanwezigheid kapers door stemgeluid — FBI Directeur Robert Mueller meldde dat de datarecorder van Vlucht 77 informatie gaf over hoogte, snelheid, richting en andere zaken, maar dat de Cockpit Voice Recorder niets bruikbaars bevatte [CBSNews]. Dit betekent dat er geen stemmen van de kapers op tape staan (!), hetgeen de bewijslast van kapers in het toestel verzwakt. Ook minister van defensie Donald Rumsfeld verklaarde dat de Cockpit Voice Recorder van Vlucht 77 onherstelbaar was beschadigd. Deze apparatuur bevindt zich overigens in de staart van het toestel. Als de Voice Recorder inderdaad onherstelbaar was beschadigd, dan zou dat in de luchtvaartgeschiedenis een unicum zijn geweest bij een digitale data-recorder van dit type. Volgens een artikel uit september 2000 in de Scientific American "A Better Black Box":
Serienummers Flight Data Recorders niet vrijgegeven — 26 februari 2008 Van de vier vliegtuigen die volgens de Amerikaanse regering betrokken waren bij de aanslagen op drie lokaties, en waarvan ook de registratienummers bekend zijn, zijn geen bewijzen vrij gegeven die de betrokkenheid van deze specifieke toestellen kunnen bevestigen. Dat serienummers van officieel gevonden vluchtrecorders (Vluchten 77 en 93) niet bekend zouden zijn gemaakt, is volgens deskundigen zeer ongebruikelijk. Deze informatie komt van een individuele onderzoeker die achterhaalde dat een verzoek van de Federal Aviation Administration (FAA) aan de National Transportation Safety Board (NTSB) om de laatst bekende serienummers van de flight data recorders, maar ook van andere componenten behorende bij de betrokken toestellen, in strijd met de wet zijn genegeerd. Het verzoek door de FAA werd gedaan met een beroep op de Freedom of Information Act (FOIA) . Volgens onderzoekers van de NTSB komt het zelden voor dat bij een gecrasht toestel de gegevens voor identificatie niet opduiken. Wanneer dat wel gebeurt worden fabrikanten geraadpleegd van wel geïdentificeerde onderdelen om de identiteit van het gecrashte toestel alsnog aan te tonen.
|
---|
Datarecorder (FDR) produceerde drie afwijkende vliegroutes Chaos na drie verschillende overheidsversies van traject Vlucht 77 |
---|
Aanleiding voor verwarring rond de toedracht van Vlucht 77 is het bestaan van drie verschillende lezingen. Al deze versies zijn afkomstig van de Amerkaanse overheid, om precies te zijn, de National Transportation Safety Board (NTSB) . Op grond van de eerste publiek gemaakte versie (pdf) neemt men aan dat het vliegtuig in aanloop naar de westvleugel van het Pentagon, op Highway 27, vijf lantaarnpalen uit de grond rukte. De tweede en derde versie komen eveneens van de NTSB. De drie versies zouden uiteraard aan elkaar gelijk moeten zijn. De tweede versie kreeg Pilots for 911Truth in 2006 in bezit met hulp van de Freedom of Information Act . Het betreft een animatie die volgens NTSB gebaseerd is op ruwe vluchtgegevens uit de datarecorder. De animatie verschilt echter aanzienlijk van de bekende eerdere versie waarbij de aanvliegroute 15 tot 20 graden zuidelijker ligt. Lantaarpalen en inslaggat kunnen op basis van de NTSB-animatie niet zijn geraakt (vergelijking routes, rechts ). |
NTSB-fragment van laatste manoeuvres Vlucht 77 (ca. 1min) |
---|
Overzicht (officieel) aanvliegtraject Vlucht 77. De gele cijfers fixeren de lokaties waar de lantaarnpalen door Vlucht 77 van de weg moeten zijn gerukt. |
Toch bevestigen twee agenten van het Pentagon, op 9/11 werkzaam bij het nabijgelegen CITGO benzinestation , los van elkaar de juistheid van de NTSB-animatie. Zonder van de animatie op de hoogte te zijn tekenden zij los van elkaar een exact gelijkende route op een luchtfoto van het gebied. Een derde getuige, werkzaam bij het CITGO-station, tekende deze route eveneens. Ondanks de verbluffende gelijkenis tussen deze getuigenissen en de NTSB- animatie, achtte Pilots for 911Truth het materiaal onvoldoende betrouwbaar om daarmee de inhoud van de datarecorder betrouwbaar te kunnen aantonen. Omdat de animatie een bewerking betreft van de datamodule en fors afwijkt van de officiële eerste aanvliegroute, werd door Pilots for 911Truth opnieuw een beroep gedaan op de Freedom of Information Act. Ditmaal om het ruwe bestand, direct afkomstig van de datamodule uit de vluchtrecorder, in bezit te krijgen. Die aanvraag is opnieuw gehonoreerd. Pilots for 911Truth kreeg later van het NTSB te horen dat deze informatie nooit had mogen worden verstrekt. |
---|
WENDING DISCUSSIE Na ontcijfering van de ruwe data neemt de videopresentatie door Calum Douglas, waarmee Pilots for 911Truth de gebeurtenissen verklaart, plotseling een andere wending. Het publiek gemaakte oorspronkelijke vluchtpad (flightpath, 1ste officiële versie) blijkt na analyse van de ruwe gegevens ineens weer wel te kloppen (hoewel dit niet geldt voor de hoogte!). Toch duidt Pilots for 911Truth de uitkomst van de ruwe data met de term "flightpath changes" (veranderingen in vliegroute) . Dit is zeer verwarrend, want de verandering klopt weliswaar ten opzichte van de tweede versie over de aanvliegroute, de NTSB-animatie, maar niet ten opzichte van de officiële lezing die primair ter discussie stond. Ter aanvulling: de ruwe bestandsinformatie werd door Pilots for Truth niet vertaald in een animatie, maar na decodering omgezet op een Microsoft Excel Sheet. Hierdoor duurde het maanden voordat uit cijfers en letters duidelijk werd wat er precies met het toestel gebeurd moet zijn.
Pilots for 911Truth stelt dan terecht de vraag: waarom heeft NTSB de afwijking in de eigen animatie nooit naar buiten gebracht? De twee (zie eerder) voor het Pentagon werkzame en getuigende agenten zouden de aanvliegroute volgens de eerste versie niet hebben kunnen zien indien het toestel de zuidelijker route werkelijk heeft afgelegd. Wanneer echter blijkt dat de aanvliegroute in de derde (ruwe data) versie eveneens over de afgebroken lantaarnpalen gaat, wordt hun verklaring een stuk lastiger te plaatsen. De afwijking die zij zagen ten opzichte van de officiële lezing, slaat dan ineens nergens meer op. Lagasse verzekert op het eind, video (op 7min), dat de lantaarnpalen noordelijker moeten zijn geknakt (zoals op de 2e NTSB-animatie) dan de bekende geknakte lantaarns. Wat natuurlijk gemakkelijk kan worden weerlegd door het beschikbare beeldmateriaal. De vraag is alleen of het vliegtuig daarvoor verantwoordelijk was en dat blijft vooralsnog een raadsel.
AANVLIEGHOOGTE IN SCHERP CONTRAST MET GANGBARE OFFICIËLE LEZING
Verontrustende houding Amerikaanse overheid VERWARRENDE PRESENTATIE PILOTS FOR 911TRUTH
Calum noemt in zijn presentatie diverse laatst gemeten waarden van de vlieghoogte van Vlucht 77. Zelfs bij de (als eerste toegestuurde) NTSB-animatie vallen meerdere cijfers die slecht kunnen worden gerelateerd. Onvoldoende is rekening gehouden met het feit dat de informatie soms zo technisch is dat over getallen en hun context gemakkelijk misverstanden kunnen ontstaan. Over de weergave van dit onderzoek op andere sites wemelt het dan ook van foute veronderstellingen. PRESENTATIE VAN DESINFORMATIE EEN PROBLEEM
|
---|
GERUCHT OVER FOUTIEVE WERKVERSIE VAN UITDRAAI FLIGHTDATARECORDER (FDR) Op veel debunkersites en op forums gaat het sterke gerucht dat door Pilots for 911Truth opgevraagde informatie uit de flightdatarecorder (FDR) een foutieve werkversie betreft. Dit blijkt echter geenszins uit de (in de presentatie grondig beschreven) werkwijze van Pilots for 911Truth. Toch werken 'de pilots' dit misverstand ook zelf in de hand door in verschillende presentaties onvoldoende onderscheid te maken tussen hun eigen uitkomsten op grond van de eveneens bij NTSB opgevraagde ruwe data en de bij het NTSB eerder opgevraagde vluchtanimatie. In eerste instantie werd door Pilots for 911Truth een door het NTSB opgestuurde animatie gebruikt die volgens NTSB gebaseerd was op de ruwe data van de datamodule uit de FDR. Maar omdat ze bij Pilots for 911 Truth een omzetting van ruwe data niet betrouwbaar genoeg achtten, werd (met wederom een beroep op de Freedom for Information Act) voor de tweede maal een verzoek ingediend bij het NTSB. Ditmaal om de ruwe onbewerkte data die rechtstreeks afkomstig was van de datamodule van de FDR. Die aanvraag is gehonoreerd. De gegevens zijn vervolgens door Pilots for 911Truth geanalyseerd. Het NTSB verklaarde achteraf tegenover Pilots for 911Truth dat het bestand (ca. 25MB) nooit had mogen worden overgedragen. |
---|
De videopresentatie waarop dit artikel grotendeels is gebaseerd:
|
---|
GEBREK AAN BETROUWBARE GEGEVENS Zo konden TU-Delft en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium nog niet beschikken over FDR-analyses van onafhankelijke deskundigen en waren leerlingen die deze casus onderzochten daarom evenmin op de hoogte van de diverse hoogteposities op afwijkende versies die door de NTBS zijn verstrekt van dezelfde vluchtrecorder. Het onderzoek van TU-Delft was uitgeschreven als zomerproject en besloeg slechts twee weken. Volgens hoofddocent Coen Vermeeren, mochten de conclusies dan ook niet 'wetenschappelijk' heten, maar wel 'onderbouwd'. gedetailleerd Uit de ruwe dataversie (van de vluchtrecorder) kwam pas onlangs naar voren dat de route weliswaar klopt met de aanvankelijk bekendgemaakte route, maar dat de hoogte van het toestel, tot vlak voor het Pentagon, sterk afwijkt van de oorspronkelijke aanname. Belangrijker echter is de conclusie dat men na drie verschillende routeversies van het NTSB, afkomstig van dezelfde vluchtdatarecorder, mag constateren dat waarschijnlijk geen van de data betrouwbaar zijn en dat eerder sprake moet zijn van een rookgordijn. In ieder geval niet van betrouwbaar bewijs. Het overbruggen van het hoogteverschil (op grond van de ruwe door NTSB verschafte datagegevens) zou van het vliegtuig het onmogelijke hebben geëist. Waar studenten van TU-Delft in Zembla spraken over een maximale belasting van slechts 1,5g komen berekeningen van de ruwe data van de vluchtrecorder in combinatie met positiepeilingen van het toestel uit op een maximale belasting van maar liefst 9,5g negatief en 6,3g positief. Hiervoor werd door de Pilots for 911Truth een engineering dynamic simulation program van Adams gebruikt. Volgens het schema kan geen piloot een dergelijke manoeuvre tot een goed einde brengen en ligt het buiten de fysische mogelijkheden van het toestel. Meer over Zembla: Waarheid911/documentaires Uitgebreide Special over 'Zembla: Het Complot van 11 September'
TOEGEVOEGD OP 27 OKTOBER 2009 Pilots For 9/11 Truth: Zembla-reconstructie van aanval op Pentagon bedrog?
|
---|
|
---|
Terug naar waarheid911/ Pentagon